"Istorii si personaje"

Nu se zice !

Mi se intampla de multe ori sa ma exprim mai usor in engleza – respectiv sa mi se para ca exprimarile contrase sau prescurtate sa exprime ideile mai precis. Nu-mi place romgleza, dar asta e, scopul de a transmite ideile corect scuza mijloacele. Cred ca exercitiul prelungit si uneori fortat si gramatica muuuult mai simpla decat aceea a limbii romane au ceva de-a face cu chestiunea.
Ce urasc de-a dreptul insa sunt barbarismele – traduceri de-a dreptul nefericite, ca urmatoarele:

  • Nu se zice determinare, ci hotarare
  • Nu se zice a introduce, ci a prezenta
  • Nu se zice a face sens, ci a avea sens (similar – nu se zice a avea sex, ci a face…)

Sunt convinsa ca mai sunt – va poftesc cu exemple. Mie una mi-e si frica sa nu fie acceptate si introduse in vorbirea curenta. Cel putin al treilea exemplu e chiar frecvent. [Prietenii „nostri” cunosc chestiunea; credits to Calin pentru exemplul din paranteza – iaca, iar am comis-o :)]

PS: In mod evident se zice si determinare si a introduce, dar pentru alte sensuri decat cele presupuse de vorbitorii in culpa 😛

Discuție

2 gânduri despre &8222;Nu se zice !&8221;

  1. Draga Rita,
    Ai uitat de „capabilitati”, folosite in mod curent de majoritatea politicienilor si a celor carora le place sa se vada si sa se auda la TV.
    Cred ca mai sunt…”rumeg” si le postez….promit.

    Si, fara legatura cu limba engleza, nu ma pot abtine sa nu-ti amintesc de un alt cliseu lingvistic prost: folosirea lui „decat”.
    Ex. : -Dati-mi si mie va rog un kg de cartof.
    – De cat sa fie?
    – Decat cartofi

    Trebuia postat undeva, e f tare.

    Scris de Katarina | 28 August 2009, 3:31 pm
  2. Katarina, bun venit 🙂
    Am uitat de capabilitati, intr-adevar – dar toate greselile astea nu sunt facute de oameni a caror gura vorbeste fara ei. Doar ca in focul vorbelor nu mai proceseaza diferenta de jargonul de business imprumutat din engleza si limba romana curenta.
    De-aia zic, fiindca sper in recuperare 🙂 inclusiv a mea 😀

    Scris de Rita | 30 August 2009, 8:51 pm

Lasă un răspuns

