"Cu cartea in brate", "Micul si marele ecran"

Povestile mele cu Harry Potter (1)

Ma stiti, am obsesii putine dar intense (da, si idei la fel); dintre acestea, intrigi politiste (filme si carti), Top Gear (mai corect spus Richard Hammond), Londra, modificatul hainelor, cautarea continua a gentii perfecte si alte asemenea. Si nu ultimul pe lista, cu voia dvs, Harry Potter.

S-au facut 10 ani de cand l-am descoperit, printr-o prietena cu care imparteam un apartament din Dristor la vremea aia. Ea isi cumparase (sau imprumutase) primele 3 volume care aparusera deja la noi si tot le ridica in slavi.

Am citit o gramada de povesti in copilarie – de la Basmele romanilor ale lui Ispirescu si alte culegeri de povesti populare, prin povestile fratilor Grimm si ale lui Andersen, culegeri de povesti nationale sau regionale si pana la 1001 de nopti – si le-am citit pana tarziu, chiar si in liceu. Totusi, treaba asta cu vrajitoria nu mi se parea cine stie ce atragatoare. Asa ca am imprumutat primul Harry Potter de la Lavinia fara prea multe asteptari si fiindca oricum altceva nu mai gaseam de citit in casa in momentul ala. Tot ce stiu e ca in saptamana care a urmat am citit toate cele 3 volume, in orice moment prins liber – seara dupa serviciu in loc de televizor, in pauza de masa, in metrou, noaptea in loc sa dorm.  La o vreme dupa asta, am pus mana pe volumul 4 si fiindca am avut timp doar de vineri pana duminica, mai ca n-am mai dormit week-endul ala ca sa termin de citit.

Nu mai stiu cum a fost cu celelalte volume (intre timp vazusem si primele 3 filme), doar ca din ianuarie pana in iulie 2007, cand a aparut ultimul volum, am batut internetul in lung si in lat dupa pareri, comentarii, interpretari, mai mult sau mai putin avizate ale fanilor seriei (asa „procedez” de fiecare data cand ma loveste cate o fixatie). Asa am dat de un blog al unui cuplu american care analizau intr-un podcast saptamanal diverse teorii in legatura cu mituri, simboluri si teme abordate in carti – si despre posibile evolutii din ultimul volum. Cu tot arsenalul asta de informatii, am cumparat volumul in engleza chiar in week-endul in care a aparut – si putin a lipsit sa nu ma duc la miezul noptii sa stau la coada cu vrajitorii.

Ca sa fie clar cat de intensa era obsesia – si de vizibila pentru altii – la aniversarea de 30 de ani, un prieten mi-a facut cadou o hotoaica aurie – cu un suport mititel de lemn si cu aripile desfacute 😀 Si ca sa vedeti cum e cu energiile universului, din pura intamplare anul trecut intr-un interval de 3 luni am ajuns in 2 locuri care au legatura cu filmele si cu franciza in general. Dar despre asta cred ca povestesc maine. Sau zilele astea 🙂

Banuiesc ca pentru cineva caruia nu ii place seria Harry Potter – sau nu in mod deosebit e destul de greu de inteles de unde atata interes si ce mai atata tevatura. Inainte sa incerc sa explic de ce, vreau sa zic si ca o admir foarte tare pe JK Rowlings nu numai pentru ca a reusit sa creeze acest „produs” care a atras de multi si diversi cititori loiali. O admir si o respect in primul rand pentru povestea ei personala  – inainte sa fie o autoare de succes mondial a fost o mama singura, in faliment, ramasa fara casa si care a apelat la generozitatea prietenilor ca sa isi poata intretine fetita. E cu atat mai de apreciat cu cat publicul tinta e unul dificil si schimbator si totusi a fost cucerit cu totul si pe langa copii, foarte multi adulti au fost la fel de vrajiti.

O fi fost reteta standard, o fi fost o combinatie noua si interesanta de ingrediente – ideea e ca a functionat. Dar mai multe despre asta – maine. Sau zilele astea 🙂

Discuție

Trackback-uri/Pingback-uri

  1. Pingback: Povestile mele cu Harry Potter (2) « Rita la cafenea - 2 August 2011

Lasă un răspuns

