"Cu cartea in brate", "Istorii si personaje"

Povestile mele cu Harry Potter (2)

Ati citit Mircea Santimbreanu cand erati copii ? Erau un fel de schite, in care personajele erau scolari, in general in clasele 1-4. Recreatia mare se chema una din culegerile astea – eu am imprumutat-o de la o colega la vremea aia, dar acum 1 luna am gasit in biblioteca din casa alor mei o alta carticica scrisa tot de el – tot cu povestioare din astea. La un moment dat s-a facut si un film, in care personajele principale se duceau la un concurs de karting si o fata cu codite ii urmarea cu inima stransa din public.

Da, mi-a placut tare Mircea Santimbreanu fiindca personajele lui puteau sa fie colegii mei de clasa – sau cateodata mi-as fi dorit sa fie, sau sa fiu chiar eu.

Cred ca asta e unul din motivele pentru care mi-au placut de la inceput povestile cu Harry Potter. Povesti cu copii, fie ele si pline de stereotipuri, si despre cum se vede viata de la inaltimea de 10 ani, senzatia de familiaritate cu o multime de personaje.

Copilul orfan pe care nici macar rudele apropiate, devenite familia adoptiva, nu-l iubesc, nu-l protejeaza, nu il sprijina. Cu colegi care se transforma in prieteni de-o viata si care il adopta in familiile lor, si cu colegi rautaciosi care ii fac viata de zi cu zi greu de suportat. Istet, fara sa fie premiant, dar si un pic obraznicut. E bun la ceva sport de echipa si e o mica vedeta a scolii, dar ramane singur in camin de sarbatori, nu are permis sa mearga in oras si nici nu cred ca o sa primeasca vreun cadou.Unii profesori il plac si il protejeaza fiindca e istet si simpatic, iar altii ii fac viata amara – fiindca e istet si simpatic.

Ceilati copii sunt la fel de tipici pentru orice clasa de copii de anii lor: tocilara clasei, poznasii scolii, lenesul, fricosul, seful clasei, aiurita, rautaciosii de serviciu, paraciosul, dj-ul radioului, frumoasele seriei, capitanul echipei de fotbal – si altii, si altii.

De fapt, decorul Hogwarts in sine este a unui colegiu tipic englezesc, cu internat cu tot.  Si poate ma credeti, mai ales daca va spun ca o parte din filmari s-au facut sau au fost inspirate de decorurile Colegiului Christ Church din Oxford. Mai multe detalii despre asta insa – cu tot cu poze graitoare, ting-ting ! – in ultimul episod din serie (din seria de posturi, adica!).

Bine, acuma, ca un adevarat fan care sunt, e momentul in care trebuie sa zic sus si tare ca nu, nu e doar o colectie de povestioare pentru copii. Ca de la un moment dat incolo – vorba unui prieten de-al meu – „cand incep sa moara atatea persoanaje, mai ales copii, cum poti sa mai spui ca e un film pentru copii ? „.

Si intr-adevar, nu atat ca incep sa moara, ci faptul ca fiecare carte se termina bine si nu prea – mai ales nu prea. Inca din prima carte – conflictul punctual al cartii se rezolva pana la sfarsit, dar raul nu e invins de tot; si cum Harry trebuie sa se intoarca la sfarsitul anului in casa matusii, chiar nu prea ai cum sa consideri finalul fercit. In plus, povestea asta cu intorsul „acasa” se repeta anual – adica la sfarsitul urmatoarelor carti, si pe langa firul dramatic din ce in ce mai pronuntat si mai apasator. Asa ca nu ai senzatia aia de la sfarsitul basmelor – ura, zmeul a fost rapus, si ceilalti au trait fericiti pana la adanci batraneti.

Dar stiti ceva, chiar nu e doar o poveste pentru copii; ziceam in primul post ca am descoperit un podcast si un blog al unui cuplu care discutau saptamanal – ei intre ei in podcast si pe urma cu audienta pe blog, despre o gramada de motive si simboluri care au intrat in poveste – mitologie, religie, politica, aspecte sociale.

Dar despre asta, daca mai aveti rabdare sa cititi – altadata 🙂

Discuție

6 gânduri despre &8222;Povestile mele cu Harry Potter (2)&8221;

  1. Da, Recreatia Mare! Citita si rascitita. Ma amuzam de fiecare data! Dar aveam 10 ani ! Sunt curioasa cum le-as mai citi acum. Ma duc sa le caut in biblioteca parintilor! Sper sa nu fiu dezamagita cum am fost cu Morcoveata a lui Jules Renard…

    Scris de Ana Radut | 2 August 2011, 2:52 pm
  2. Habarnam este geniala, le-o citesc copiilor mei inca de cand erau in burtica! Harry Potterul meu a fost toate seria Ciresarii cu la fel de multe aventuri si cam aceleasi tipuri de personaje. Mi-e frica sa o recitesc sau sa o deschid macar, sa nu se rupa vraja 🙂 amintirii si sa nu patesc cum am patit cu multe carti recitite. Prefer sa raman cu prima impresie de la 10 – 13 ani…

    Scris de Ana Radut | 3 August 2011, 11:05 am
    • A, cum am putut sa uit ciresarii !
      Doamne, ce mi-au mai placut – da, chiar ca au fost Harry Potterul pentru cei de varsta noastra 🙂 Si da, mi le-am luat si pe alea acuma de curand, toate 5 volumele. Cat le-am mai fugarit pe la biblioteca de la Casa sindicatelor – din volumul 4 si 5 mi se pare ca nu aveau decat un singur exemplar, si era bataie pe ele 🙂

      Scris de Rita | 3 August 2011, 11:28 am
  3. Ei eu am primit cadou intreaga serie, hihihi, n-a trebuit sa umblu dupa ea. Oricum, mie imi place foarte mult si Harry Potter si am devorat-o de cum a aparut fiecare volum. Acum baiatul meu intra la scoala si trebuie sa gasesc metode de a-l convinge sa citeasca mai mult decat sa se uite la filme… grea misiune. La noi a fost usor, era singura distractie:) in afara de iesitul afara. Ma gandesc uneori, oare mai citeam noi atat daca aveam si noi netul, desenele filmele, chatul? etc… Nu cred, tu crezi?

    Scris de Ana Radut | 3 August 2011, 11:42 am
    • Da, probabil ca nici noi nu mai citeam cu atatea alte distractii. A propos de asta am vazut de curand un proiect interesant care punea o carte pentru copii in format multimedia si interactiv, pe care astia mici puteau sa o citeasca – sau mai degraba experimenteze – de pe o tableta. Poate ca asta e viitorul – o alta forma de „consum” de literatura… Ma rog, pana una-alta, cred ca e important ca stia mici mai citesc si seriile astea noi de aventuri – decat deloc… 😉

      Scris de Rita | 5 August 2011, 8:27 pm

Lasă un răspuns

