"Hobbies & fun"

Storytelling – the magic of it

Sunt dupa unul dintre cele mai faine week-end-uri pe care le-am avut de multa vreme. Cea mai mare parte din senzatia asta e fiindca am ajuns in sfarsit la Power of storytelling, conferinta organizata de Decat o revista. Asta dupa 2 ani cand lucrurile nu s-au asezat cum trebuie.

M-am dus cu niste asteptari, dar mai degraba nedefinite – m-am asteptat sa aud niste lucruri rezonabil de interesante, sa vad niste oameni rezonabil de interesanti. Dar a fost atat de mult mai mult.

Mi-au placut vocile oamenilor astora la modul reflexiv, despre ei – fiindca de obicei scriu despre altii si vocile lor sunt despre asta. Au fost ATAT de multe lucruri care au rezonat cu mine – despre scris, despre povesti, despre personaje si impact, despre viata in general. Am facut cateva sublinieri in text despre lucrurile astea care m-au atins. O parte din ce au spus am tradus – am lasat insa propozitii si paragrafe intregi in engleza, pentru ca mi se pare ca au mai multa greutate asa. Au fost o gramada de referinte la articole scrise de cei prezenti, sau de altii. O parte le gasiti in recomandarile facute de DoR aici – http://www.decatorevista.ro/pre-pos-2013-de-citit-vazut-si-ascultat/

Conferinta a inceput in rasete si cu numarul de magie al lui Chris Jones. Am incheiat-o in lacrimi, eu una cel putin – si inteleg ca la fel si o buna parte din sala – ca urmare a speech-ului lui Jacqui Banaszynski despre impactul urias pe care il pot avea povestile bine scrise – in esenta, doar niste cuvinte – asupra vietilor unor oameni. Daca asta nu e magie, nu stiu ce e. 

Mi-ar placea foarte tare, fie si doar din cauza asta, sa ma tin de povestea asta cu scrisul, sau macar de povestea asta cu blogul. Pentru 3 oameni care vor citi intr-o luna, sau doar pentru mine. Teoretic, if it’s important, you’ll find the time. Practic, cateodata, in mod straniu, obligatiile fata de ceilalti trec inaintea obligatiilor fata de tine.

***
Chris Jones

Magic is usually someone spending more time on something  than anyone would think reasonable to do.

7 principles of magic

  1. Palm –  nu dezvaluiesti totul de la inceput, nu ii spui cititorului care e tema
  2. Ditch – renunti la detalii nesemnificative – scene care nu sunt necesare, detalii care nu folosesc povestii. [Magia functioneaza pentru ca adultii fac scurtaturi, in timp ce copii nu, ei trebuie sa vada trasferul obiectelor.]
  3. Steal – fura idei de la altii, iesi in oras, asculta ce vorbesc oamenii; se reflecta in reporting – informatiile pe care le culegi si pe care alegi sa le dai catre catre cititori
  4. Load – structureaza povestea in asa fel incat sa te duca la sfarsitul povestii pe care il vrei tu
  5. Simulation – creeaza impresia ca ceva care nu s-a intamplat de fapt s-a intamplat ; imposibilul devine posibil
  6. Misdirection – pleaseaza cititorul undeva unde nu a mai fost si nu se asteapta sa ajunga
  7. Switch – dezvaluie sfarsitul neasteptat, dar care trebuie sa aiba senz; ai incredere ca cititorul va intelege povestea si va simti impactul (sa ii fie dor de-acasa, sa ii placa mai mult gustul cafelei, sa se uite la stele, sa iubeasca ceva sau pe cineva mai mult)

Tricks are lies, but they make beautiful stories, so beautiful that they move your heart. There is a battle between the brain and the heart, but you want your heart to win. The reader wins something, because something moves in their chest.

***
Cynthia Gorney

Subiectele mari sunt de 2-3 cuvinte, pentru care trebuie sa filtrezi informatia si de fapt sa alegi povestea. Pare mai usor, dar nu este. Ex: „child marriage”.

Pasi:

  1. Imersion – trebuie sa te scufunzi in poveste si in informatii, ca sa intelegi subiectul; este o etapa de documentare masiva – care implica persoane care sunt experti in subiect, materiale, rapoarte, locuri in care se intampla subiectul
  2. Conversations – discutii cu expertii „Big Hats”, care te ajuta de fapt sa te orientezi in subiect, te directioneaza catre surse de informare detaliata, si nu iti dau ei insisi informatiile

Expertii trebuie sa fie: sa vorbeasca bine, sa vrea sa vorbeasca, tu sa vrei sa vorbesti cu ei si sa aiba o poveste de spus.

Petreceti timp semnificativ cu aceste persoane, pentru ca informatiile pe care vi le pot dezvalui pot fi de natura personala si e nevoie de timp pentru castigarea increderii. Pentru perspectiva diferita, intrebarea este „What would you say to that person who…?”

Nota personala: E mai mult decat judecata personala asupra unei situatii, este punerea in locul subiectului, empatie, intelegerea motivelor celuilalt – de exemplu, pentru articolul despre Cuba: „ce i-ai spune cuiva care munceste ca zilier si isi construieste o barca cu care sa fuga in America ?”; pentru articolul despre casatoriile intre copii: „ce i-ai spune unui bunic care este fericit ca isi casatoreste nepoata minora pentru ca stie ca asa ii va asigura siguranta si bunastarea?”

Rezista tentatiei de a simplifica povestea – embrace complexity – si de a da verdicte simple si anticipate. Creeaza miscare si evolutie in poveste – lasa personajele sa calatoreasca si sa evolueze emotional.

***
Mona Nicoara

Partea grea e sa gasesti povestea. Cateva „don’ts” pentru storytelling:

  • Nu confunda emotia cu sentimentalismul
  • Nu simplifica si nu oferi solutii partiale
  • Nu te concentra pe imaginea generala

***
Tom Junod

Cand scrii despre persoane publice, se pune problema increderii – trebuie sa aiba incredere ca sa vorbeasca. Trebuie insa sa ii tratezi si pe ei ca pe orice alt subiect, cu umanitate.

Oamenii vor sa isi spuna povestea – de asta vorbesc – dar eu scriu povestea mea. Din cauza asta, articolele scrise sunt despre sine in cele mai multe cazuri.

Cele mai bune articole sunt conflictuale –  intre perceptia personala si cea a subiectului, intre perceptia publicului si cea a autorului. Afflict the Comfortable, Comfort the Afflicted.

O intrebare pe care trebuie sa ti-o pui ca jurnalist: „cu ce contribuie povestea mea, ce o face valoroasa, de ce nu este doar un rasfat propriu ?

Povestea personala despre tata: “Chairman Mao of fashion” – un dictator absolut, obisnuit sa vorbeasca doar el, iar ceilalti sa asculte. Copilul a decis ca poate sa ii spuna cand sa taca, dar nu si ce sa gandeasca, iar adultul a folosit asta in scriere – punerea la indoiala a ceea ce este cunoscut si acceptat, plasarea intr-un punct de vedere diferit.

I still have this little kid’s reaction to everything I see in the world.” Esenta narativa rezulta din acest conflict interior si pastreaza ideea ca povestile au semnificatie pentru cititor.

***
Panel Tom Junod & Chris Jones 

pos2013

CJ: iubeste reportingul, cautarea faptelor, discutiile controversate cu subiectii – „I must have been a homicide detective in a previous life”. Profilele de celebritati sunt dificile pentru ca nu ofera acces la prea multe informatii (discutii standard de 2 ore).
I only do things I’m good at. My wife does everything, but crappy – cause she thinks you need to get a lot of experience in life.

TJ – I’m an esseist at heart. Ideile pentru articole imi vin gandind, nu experimentand. Chris spune povesti minunate, si povestile lui au magie. I could never write the ending of a story before it starts.

Despre procesul de scriere
CJ – Scrie noaptea, de la 9 la 3, e liniste in casa, isi pune muzica si se poate concentra exclusiv pe scris.
TJ – Nu mai poate scrie noaptea, pentru ca a piedut sistematizarea procesului scrisului. Sustine idee relaxarii in timp ce scrie – ca sa „simti muzica” a ceea ce faci – propozitiile incearca sa iti spuna ceva.

Despre relatia cu editorul si criticile de pe internet
TJ – Scrie mai multe drafturi – „I’m shit -> I’m genius -> I’m shit -> I survived” in relatia cu editorul. Editorul este Dumnezeu si parerea lui conteaza cel mai mult – „There’s no criticism in the outside world that affect me more than mine & my editor’s„.
CJ – Scrie „din prima”, nu ii place sa scrie drafturi. Articolele cele mai bune nu au avut nevoie de alte drafturi – editare da, dar alte drafturi nu. La inceput a tratat internetul ca viata reala; apoi, si-a dat seama ca nu e nevoie sa ii invite pe toti criticii in viata reala. „I win ! you have my twitter account ? I’m in Bucharest, beat that !”

„Don’t write about inanimate objects. Write about people. Ta-dah !”

TJ – Practice does not necessarily make you a better writer. Life experience, however, does.
CJ – 38 is the perfect age for writing great pieces: you have practiced your craft, you’re not burned out, you still care. 

Despre ce ajuta la documentare & relationare cu subiectul
TJ – Portretele pentru care ai acces la subiect sunt mai usor de scris – insa depinde si de calitatea „accesului”. „Always drink with your subject. Always smoke pot with them.
CJ – „ I get people to talk to me. I’m just good at reading people.

Despre profesie si libertate
TJ – A writer is the only thing I am – I don’t do anything else, don’t write news, don’t write books.
CJ – It’s more than a job and I certainly appreciate the freedom. But do I see myself doing it until the last ding-dong of doom?”. A fost paramedic pentru un articol – senzatia pe care o ai ca salvezi vieti, ca ai trezit un „cadavru”  nu se compara cu nimic altceva.
Is that it, is this what I do, what I am ? Still wonder if this is what I’m supposed to be doing. Always wonder. The moment I leave – I’ll regret it. But I still wonder.” 

Esquire practices a form of loyalty, everybody’s got each other’s back. If you start a business, make sure that this is the spirit you inject into it.

Despre scris ca job secundar, fiindca nu e suficient de multa audienta
Don’t worry about audience, likes and comments. If you do great work, if it touches a few people – go do it ! This is like Christmas for me.

***
Jens Lenkman

Cantecele vin din experienta, din ce traieste, dar nu imita viata – cateodata nu ii place sfarsitul si il schimba. A inceput sa renunte la personajul Jens Lenkman.
Documentarea o face prin schimburile de mailuri cu cei care ii asculta muzica
„There is only one way to become an expert in heartbreak – you fall in love, then things go wrong and then you learn something”

***
Jacqui Banaszynski

Own the fact that stories do make a difference in people’s lives. Your job is to see the story and tell the story. Stories that change the world and lives of people can’t be monetized. Hold on to those stories you know matter. Respect your subject and your reader. Don’t let stories go away, let them touch you. Dare to believe that stories well told will touch others.

  • Creativity – find the fresh story, tell it in a new way
  • Courage – ask the tough question, the sensitive question
  • Compassion – don’t be afraid to care, invest yourself in the story you do, cause otherwise why would anybody else

***
La sfarsit, felicitari si multumiri oamenilor care au facut cele de mai sus – aici in poza.

pos2013_2

Anunțuri

Discuție

Un gând despre &8222;Storytelling – the magic of it&8221;

  1. So, are you starting to keep the magic up? 🙂

    Scris de iulia | 18 Februarie 2015, 12:47 pm

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: